「ひてん」エアロブレーキ実験における熱空気力学的環境 宇宙科学研究所 安部隆士、鈴木宏二郎、川口淳一郎 摘要 科学街星「ひてん」を用いて行われたエアロブレーキ実検では、熱空気力学的環境の測定が行われた。 この報告では、計測された環境を理論的予測と比較検討を行う。理静的予測としては、 空気流のシミュレーションを直接シミュレーションモンテカルロ法を用いて行われた。 空気力学的環境については、両者よい一致を得ている。熱的環境について, 両者の間に不一致があるものの,熱流束センサーの較正方法に基づくものであり、 新たに行われた較正値を用いる事により、理論的予測と観測値はよく一致する事が判明した。 Aero-thermodynamic Environment of "HITEN" Spacecraft at the Aerobrake Experiment Takashi Abe, Kojiro Suzuki and Junichiro Kawaguchi Institute of Space and Astronautical Science, Yoshinodai3-1-1, Sagamihara, Kanagawa229, Japan. ABSTRACT. The aero-theromdynamic flight environment at HITEN aerobrake experiment was investigated by comparing the flight data with the theoretical prediction . Excellent agreement was obtained in a view point of the aerodynamical flight environment. As for the aerothermodynamic flight environment, a slight discrepancy remains to be resolved, between the theoretical prediction and the flight data of the aerodynamic heat flux. The discrepancy was due to the calibration method of the heat flux meter in which the effect of lateral heat input to the heat flux meter was neglected. The post-flight calibration of the heat flux meter show that this effect can explain the apparent discrepancy between the prediction and the flight data.