特異値を用いた縦のロバスト飛行制御系の設計 太田裕文、新田恭子 名古屋大学工学部航空学科 板垣登志雄 日立製作所葛@械研究所 摘要 フライトコントロールシステムの設計における性能とロバスト安定性のトレードオフに、 近似或いは簡単化による物理的意味付けを試みる。航空機の縦方向運動を取り扱い、 摂動の簡単化による二つのロバスト安定性評価基準を示す。本手法により従来純粋に数値的に 行われている設計過程より少ない手数で系の安定性の傾向が物理的に把握できる。 Design of Longitudinal Robust Flight Control Systems using Singular Values HirobunriOhta* KyokoNitta* Toshio Itagak^ * Aeronautical Engineering Department, Nagoya University + Hitachi Ltd., Mechanical Engineering Research Laboratory Abstract This paper presents an approximation/simplification technique to give a physical insight into the control problems. Longitudinal motion of aircraft is examined, and robustness tests using the singular and structured singular values are performed. The results using approximations do not predict the quantitative characteristics exactly. However, the qualitative properties are reasonably estimated with a much simpler procedure.