B13 月セミハードインパクト軌道における誤差感度解析 Error Sensitivity Analysis for Lunar Semi-Hard Impact Orbit 池永敏憲 (JAXA/RDD), Stefano Campagnola (JAXA/ISAS), 山口智宏(JAXA/Hayabusa2), 橋本樹明 (JAXA/ISAS) 本発表ではNASA/SLS 相乗りCubeSat ミッションであるOMOTENASHI(Outstanding MOonexploration TEchnologies demonstrated by NAno Semi-Hard Impactor)ミッションに向けた月セミハードインパクト軌道における誤差感度解析の結果を示す.OMOTENAHI はSLS/ICPS(Interim Cryogenic Propulsion Stage)から分離後,一日後にΔV1 を実施し,月衝突軌道に移行したのち,月表面到達の直前に約2.5 km/s のΔV2 を実施し,月表面にセミハード着陸を行う.一方,ΔV1 時における航法誤差,ΔV 制御誤差により着陸点の誤差が生じるため,この着地点分散と月地形を勘案しつつ月進入角度等の軌道パラメータを決める必要がある.その判断材料として,本検討では分離誤差,航法誤差,ΔV 制御誤差による着地点に対する感度評価を実施した.その結果を報告する. This study describes the results of the error sensitivity analysis for OMOTENASHI(Outstanding MOon exploration TEchnologies demonstrated by NAno Semi-Hard Impactor) mission. OMOTENASHI is the 6U CubeSat Lunar semi-hard impactor which is planned to be launched as a secondary payload of NASA’s SLS/EM-1 mission. OMOTENASHI executes dV1 1 day after the separation from ICPS(Interim Cryogenic Propulsion Stage) to inject itself into the Lunar impact orbit. Short before the impact, dV2 of about 2.5 km/s is applied to decelerate OMOTENASHI and it semi-hard impacts on the Lunar surface. The dispersion error, navigation error and delta-V control error produces the variation of the impact points hence the orbital parameters such as impact angle should be meticulously assessed considering both of the variation of the impact locations and the Lunar topography. This analysis gives essential information to determine a robust orbital parameters.